Svatba? Mission impossible

České občanské a právní prostředí dostalo díky volbám a především zásluhou oddělení státního občanství a matrik Johnova ministerstva vnitra pár facek. V Praze není v těchto týdnech možné uzavírat civilní sňatky, protože jejich platnost by byla zpochybnitelná. A tak se lidé hrnou do kostelů a tím pádem se dostanou do matričních zápisů zadem. Hezky o tom napsal Český deník  (http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/kvuli-volbam-musi-mit-svatbu-v-kostele20101016.html a já jsem ráda, že jsem tu kauzu spustila.  Viz článek a následující dokumenty. Napsala jsem také něco na svůj blog: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/klara-samkova-vesela-.php?itemid=11031 . Právo na pohodovou svatbu totiž také patří mezi LIDSKÁ PRÁVA, což je obor, který mne nesmírně baví.

Český deník dne 16. 10. 2010 (autor Alena Zvěřinová) 

Kvůli volbám musí mít svatbu v kostele

Praha - Klára Samková chtěla, aby ji oddala kamarádka. Jenže ta nesmí.

Takhle si svou svatbu rozhodně nepředstavovala. Už před dvěma měsíci se Klára Samková domluvila se starostkou Prahy 2, že to bude právě ona, kdo ji oddá a potvrdí její slib manželský. Ale pouhý týden před uzavřením sňatku přišla studená sprcha – starostka Jana Černochová, která je její letitou kamarádkou, ji příští týden nesmí oddat. V období mezi volbami až do jmenování nového starosty prý toto právo náleží pouze jeho zástupci.

„To je přece absurdní! Zástupce přece nemůže mít víc pravomocí než ten, od koho jsou ty pravomoce odvozeny,“ zlobí se známá advokátka.
Stejně udivená je i starostka Prahy 2 Jana Černochová. Ještě při minulých volbách to byli naopak právě starostové, kdo směl snoubence oddávat. Nikdo jiný z radnice to nemohl být. „Je to divné. Starostové v Praze mají menší pravomoci než starostové mimopražští,“ popsala další nelogičnost.

Podle zákona o obcích totiž mimo území hlavního města mohou oddávat v mezidobí krátce po volbách nejen starostové, ale také kterýkoliv z členů původní rady zastupitelstva. Deníku to potvrdil starosta Nymburka Ladislav Kutík.

Proč to ministerstvu trvalo tak dlouho?

Pražští starostové v mezidobí po volbách oddávali vždycky. Změnu přinesla až novela zákonů o obcích a o hlavním městě Praze z roku 2008. Ale ministerstvo vnitra udělalo výklad nové právní normy teprve letos. A teprve 1. října poslalo magistrátu upozornění, že v mezidobí po volbách a před jmenováním nového primátora nesmí ten původní snoubence oddávat. Tuto pravomoc prý má jedině jeho zástupce. Magistrát následně rozeslal dopis s upozorněním starostům, na které se vztahuje stejný zákaz.

„Nechápu, proč to trvalo tak dlouho. Jak to, že s tím výkladem přišli až těsně před volbami, když o tom museli vědět už od roku 2008?“ kroutí hlavou právnička Samková.

A protože odmítá, aby ji oddával místostarosta, svatbu na radnici zrušila a objednala si sňatek církevní. „Můj partner řekl: Jestliže se máme brát toho a toho dne, tak tu svatbu mít budeme. Zavolej biskupovi,“ popsala reakci svého nastávajícího na nečekanou překážku.

Ministerstvo vnitra trvá na svém výkladu a nepřipouští ani možnost, že by někdo mohl některé sňatky později zpochybnit.

„Manželství uzavřená před nepříslušnou osobou jsou platná,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva Vladimír Řepka s odkazem na absenci paragrafu, který to dříve připouštěl.

---------------

CO TOMU PŘEDCHÁZELO?

--------------- 

M I N I S T E R S T V O  V N I T R A

 ODBOR VŠEOBECNÉ SPRÁVY - 140 21 Praha 4, náměstí Hrdinů 3 ___________________________________________________________________

Č.j.: MV- 90394-2/VS-2010 V Praze dne 1. října 2010
Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Magistrát hlavního města Prahy
odbor živnostenský a občanskosprávní
oddělení matrik, státního občanství a voleb
Jungmannova 35/29 111 21 Praha 1

Oprávnění k přijímání prohlášení o uzavření manželství ve dnech voleb na území hl. m. Prahy
K vašemu dotazu, zda je primátor hlavního města Prahy oprávněn přijímat prohlášení o uzavření manželství ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nových orgánů hlavního města Prahy, po konzultaci s odborem odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra sdělujeme tento právní názor.
Podle zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o rodině“), mohou snoubenci učinit prohlášení o uzavření manželství též před starostou či místostarostou městské části hlavního města Prahy (§ 4 odst. 1 zákona o rodině), primátorem hlavního města Prahy nebo jeho náměstkem (§ 4 odst. 2 zákona o rodině). Ustanovení § 104a zákona o rodině říká, že „Působnosti stanovené krajskému úřadu, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, matričnímu úřadu, obecnímu úřadu nebo starostovi, zástupci starosty nebo pověřenému členu zastupitelstva obce podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti.“. Ve shora citovaném ustanovení § 104a zákona o rodině tedy není výslovně zmiňována funkce primátora hlavního města Prahy, jeho náměstka, starosty ani místostarosty městské části hlavního města Prahy.
Vzhledem k § 104a zákona o rodině a § 8 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, spadá kompetence přijímání prohlášení o uzavření manželství v případě obcí mezi výkon přenesené působnosti. Ačkoliv § 104a zákona o rodině výslovně neuvádí, že by působnosti stanovené primátorovi hlavního města Prahy, jeho náměstkovi, starostovi nebo místostarostovi městské části hlavního města Prahy podle tohoto zákona měly být výkonem přenesené působnosti, i když citované funkce v předchozím textu zákon výslovně zmiňuje a i když pro tyto funkce zákon nezavádí legislativní zkratku, lze se domnívat, že i v případě hlavního města Prahy by se mělo postupovat analogicky jako u obcí, tudíž popisovaná kompetence by měla být považována za výkon přenesené působnosti.
Obecně uvádíme, že mandát člena zastupitelstva obce zaniká podle § 55 odst. 2 písm. d) zákona č. 491/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dnem voleb do zastupitelstva. V souladu se zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, mj. platí, že „Dosavadní primátor hlavního města Prahy v období ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nového primátora hlavního města Prahy nebo náměstka primátora hlavního města Prahy vykonává pravomoci primátora hlavního města Prahy podle § 72; v tomto období vykonává své pravomoci též dosavadní náměstek primátora hlavního města Prahy.“ (§ 75 zákona o hlavním městě Praze). Ve výčtu pravomocí primátora v § 72 zákona o hlavním městě Praze není nikde výslovně uvedeno oprávnění primátora hlavního města Prahy přijímat prohlášení o uzavření manželství v době voleb; primátor může mj. vykonávat úkoly v samostatné působnosti hlavního města Prahy, pokud tak stanoví zákon (§ 72 odst. 3 písm. h) zákona o hlavním města Praze, ve znění pozdějších předpisů).
Pokud však má být kompetence přijímání prohlášení o uzavření manželství považována i v případě hlavního města Prahy za výkon přenesené působnosti, nikoliv působnosti samostatné, pak by skutečně primátor hlavního města Prahy ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nových orgánů hlavního města Prahy neměl být oprávněn přijímat prohlášení o uzavření manželství. Následně tedy vzniká otázka, kdo je v případě hlavního města Prahy oprávněn ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nových orgánů hlavního města Prahy přijímat prohlášení o uzavření manželství?
Podle našeho názoru by měl být kompetentní náměstek primátora hlavního města Prahy, a to na základě § 75 zákona o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, neboť podle tohoto ustanovení vykonává v období ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nového náměstka primátora hlavního města Prahy své pravomoci též dosavadní náměstek primátora hlavního města Prahy, přičemž konkrétní výčet pravomocí náměstka primátora hlavního města Prahy zákon o hlavním městě Praze nikde nestanoví. Oprávnění dosavadního náměstka primátora hlavního města Prahy přijímat prohlášení o uzavření manželství v době ode dne voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy do zvolení nového náměstka primátora hlavního města Prahy vyplývá ze zákona o rodině (§ 4 odst. 2 zákona o rodině). Obdobně to platí i v případě městských částí hlavního města Prahy (§ 97 odst. 1 zákona o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů).

JUDr. Kateřina Guluškinová

vedoucí oddělení státního občanství a matrik

Vyřizuje: JUDr. Hálová,                          974 817 427  fax: 974 816 876

e-mail: jana.halova@mvcr.cz